Observation
Vi har valt att observera
vilka som besöker McDonalds i Södertälje mellan kl 15.00-16.30 en lördag.
Hypotes:
Vi tror att McDonalds
främsta målgrupp en lördag är ungdomar. Vår hypotes grundar sig i det faktum
att McDonalds är ett billigt matställe som passar studenter.
15.00-16.30
|
Under 15
|
15-20
|
20-30
|
Över 30
|
Tjej
|
20 st
|
14 st
|
22 st
|
34 st
|
Kille
|
26 st
|
19 st
|
19 st
|
28 st
|
Slutsats:
Mellan 15.00 och 16.30 var
det, som tabellen visar, flest människor över 30 år. Dessa människor var i
regel föräldrar till alla de barn under 15 år som besökte restaurangen.
McDonalds främsta kunder en vanlig lördag är därmed, enligt vår undersökning,
barnfamiljer. Vi tror att det beror på att många föräldrar till småbarn inte
har energi till att laga mat. McDonalds blir därför ett billigt och snabbt
alternativ som barnen dessutom uppskattar. Av de andra grupperna fanns ingen
tydlig skillnad mellan vilket kön som utgjorde flest kunder. Det man kunde
urskilja var dock att de flesta killar kom i större gäng medans tjejerna oftare
endast var ett fåtal.
Våran hypotes stämde alltså
inte, vilket vi tror beror på att vi inte tänkte tillräckligt mycket på vilken
tidpunkt vi skulle observera. Det är mycket möjligt att vår hypotes hade stämt
vid ett annat klockslag eller dag.
Svårigheterna med denna
observation var att det var väldigt mycket folk vilket gjorde det svårare att
hålla koll på alla. Det var även svårt att avgöra hur gamla folk var. Det var
dock alldeles uppenbart att de allra flesta var barnfamiljer, vilket gjorde
slutsatsen på denna observation enkel iallafall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar