Tumbagymnasium
Måndag 24
oktober 2016
Arbetsuppgift 5
Ta dig genom och förstå kapitel 4!
Kapitel 4 i
vår lärobok behandlar ett av sociologins viktigaste arbetsområden, ”Strukturens
påverkan på individen”.
Idag tog jag
oss genom kapitlet och en del av de viktigaste begreppen/ personerna i kapitlet
eller till dessa associerade begrepp exempelvis:
·
Grupp
·
Position
·
Roll
·
Struktur
·
Funktion
·
Aktör
·
Funktionalism
·
Integration
·
Adaption
·
Assimilation
·
Parson
·
Religion
·
Durkheim
·
Marx
·
Weber
En del
begrepp tog jag inte upp men självklart är även dessa (och andra begrepp) som
finns i kapitlet viktiga. Här följer några exempel:
·
Måluppfyllelse
·
Latensfas
·
Anpassningsfas
·
AGIL-schema
·
Sociologiskt perspektiv
·
Bas
·
Överbyggnad
·
Reifikation
Arbetsuppgift 5:
Arbetsuppgift
5 genomförs i följande grupper:
Grupp 1: Amanda,
AnaMaria, Saga
Grupp 2: Emma, Elin,
Sandra
Grupp 3: Jacob,
Jennie, Johanna
Grupp 4: Linnea S, Isabelle,
Madeleine
Grupp 5: Aisha, Felicia,
Lovisa
Grupp 6: Linda,
Linnea R., Miriam
Grupp 7: Aleksandra,
Moa, Paulina
Första
personen i varje grupp är min kontaktperson i gruppen.
Uppgiften är
att ni i gruppen tar er genom sidorna 99 till 111 och tillsammans gör ett
mycket bra PowerPoint-dokument som skall presentera kapitel 4! Dokumentet skall
ge tillhanda både förekommande begrepp, personer och teorier som tas upp i
kapitlet eller närstående begrepp, personer och teorier.
Ni får
använda er av samtliga tillgängliga medel (läroboken, andra böcker, Internet,
kunnigt folk osv.). Se till att dokumentet har både ett bra innehåll samt en
utmärkt layout!
Glöm inte
att namn på gruppens medlemmar skall framgå av första sidan i dokumentet. På
dokumentets sista sida kan ni ha er litteraturlista (läroboken samt eventuellt
andra källor som ni har använt er av).
Till
förfogande har ni både dagens lektion och onsdagens lektion. Närvaro i
onsdagens lektion är obligatorisk.
Ert dokument
måste ha kommit till mig (nader.sani.tgy@gmail.com) senast tisdagen 8 november.
Jag kommer
att bedöma dokumenten utifrån innehåll och struktur i stegen F till A. Samtliga
i en grupp får samma omdöme om det inte så att någon eller ett par i gruppen
inte bidrar med ett gott arbete.
Mvh
Nader Sani
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar