Summa sidvisningar

torsdag 23 mars 2017

Rapport 3 - Jennie Davén & Sandra Gregestam

Sociologi - Rapport 3
Som tidigare nämnts så har vi tänkt att undersöka killar respektive tjejer under två lektionstimmar. De lektionerna vi hade tänkt att undersöka är en naturkunskapslektion samt en idrottslektion. Detta för att dessa lektioner har stor kontrast. En idrottslektion innebär fysisk aktivitet till skillnad från en naturkunskapslektion där det mer handlar om tal och skrift.

För att få denna undersökning att gå så smidigt som möjligt så har vi delat upp att under första timmen på lektionen där vi ska observera så fokuserar en av oss på tjejerna och den andra fokuserar på killarna. Nästa tillfälle så byter vi. Vi kommer att sätta och längst bak i klassrummet och sedan observera klassen och hur dem beter sig under lektionstid.

Vi har även kommit fram till att vi ska försöka få klassen att svara på en enkät som vi kommer göra. Vi ska prata med våran mentor så att han kan be klassen svara på den. Det i sin tur gör att klassen inte vet i vilket syfte enkäten innefattar. Det kommer ge oss en bild av vad klassen känner och uppfattar när det gäller beteendet i klassrummet med fokus på killarnas respektive tjejernas agerande/beteende. Vad för typ av frågor vi har ställt i våran enkät är om någon tycker att ett visst kön tar mer plats i klassrummet samt frågor som har med genus att göra.

Vi har tänkt att koppla våran undersökning till olika sociologiska teorier och en av dem är Yvonne Hirdmans genusteorier samt hennes genuskontrakt. I dagens samhälle så kommer begreppet “genus” upp nästan dagligen. Med genus så utgår man ifrån att mannen och kvinnan är en social konstruktion. Det vill säga att man blir formad till den man är av sin omgivning.  Yvonne Hirdman var den första personen som introducerade begreppet genus i Sverige. Efter att Yvonne i hennes forskning har förklarat att vi människor skapar osynliga regler, normer och förväntningar om manligt och kvinnligt i samhället så skapade hon ett genuskontrakt. Hon utgår ifrån tre principer och dem tre principerna är att  kvinnor och män hålls isär, det manliga värderas högre än det kvinnliga och alla är med och skapar genusordningen.

En annan teori som vi tänker koppla våran undersökning till är socialkonstruktivism som hävdar att verkligheten eller aspekter av verkligheten är socialt konstruerade. Alltså att de produkter av mellanmänsklig interaktion och kollektivt handlande.

Vi kommer att genomföra observationerna fredag 22/3. Enkäten kommer även att delas ut till klassen samma dag. Det vi utgår ifrån är att en av oss fokuserar på killarna och den andra tjejerna. Samt att vi har två teorier som utgångspunkter.

Jennie & Sandra, EK15JU

1 kommentar:

  1. Mycket bra!

    Jag har ingen kritik att komma med. Jag tycker ni förklarar på ett noggrant och nyanserat sätt så att läsaren kan följa er och hur ni tänker. Jag gillade extra stark att ni förklarar hur ni ska gå tillväga!

    SvaraRadera