Vi hade tänkt utgå ifrån två teorier i denna
undersökning och dessa är en kontrollteori samt en
social inlärningsteori. Med dessa teorier vill vi tillsammans med vår
undersökning försöka
förklara varför olika beteenden uppkommer.
Den mest kända kontrollteorin är utformad av
sociologen Travis Hirschi (1969) och handlar om
kontroll genom sociala band och det är denna teori vi
tänkt använda oss utav i vår undersökning.
Kontrollteorin handlar i detta fall om att rökning
beror på en frånvaro av ett socialt band som
bygger upp ett lagligt och normkonformt beteende.
Kontrollteoretikerna menar att det är
människans relationer, åtaganden, värderingar, normer
och övertygelser som gör eller inte gör att
en person bryter mot ett samhälles lagar och
värderingar. Utgångspunkten i kontrollteorin är att
de flesta människor regelbundet får impulser att göra
något avvikande. Då undersöker man för
det mesta varför människor inte begår normbrott
istället för varför dem begår det. Hirschi
fokuserar först och främst på skolan och familjens
roll i socialiseringsprocessen, men även de
individuella självkontrollsfaktorerna.
Social inlärningsteori går kortfattat ut på att barn
och ungdomar lär sig nya beteenden genom att
observera andra. Barn och ungdomar behöver inte
personligen uppleva “belöning” eller
“bestraffning” för att lära sig ett beteende utan kan
observera hur andras agerande “belönar sig”.
Teorin belyser att konsekvenserna för ett agerande
(både positiva och negativa) är det som får en
person att handla på ett visst sätt. När det gäller
rökning kan en ungdom antingen påverkas till att
avstå från rökning eller till att börja röka genom att
de till exempel tror att rökning gynnar dem
till att få en annan social status. Handlingar och
dess konsekvenser observeras inte separat
utan i sammanhang och då kan även livsstilar, roller,
könsroller, attityder och kulturella
värderingar spela en stor roll. Den sociala
inlärningsteorin tyder på att föräldrarna är de
viktigaste "modellerna" i barndomen, medan
kompisar och andra personer får allt större
inflytande under ungdomsåren.
inflytande under ungdomsåren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar