Inledning
För att kunna genomföra denna observationsrapport
valde jag att helt enkelt sätta mig längst bak i klassrummet och fokusera mig
enbart på vissa elever som jag vet kan störa under en lektion. Dem här eleverna
har stört ett antal gånger och jag har aldrig tänkt mig hur andra reagerar på
det. I min observation ville jag ta reda på hur folk reagerar när sådana saker
sker och undra varför de alltid reagerar och inte gör något åt saken. Jag som
aldrig har gjort en observation så är det här något nytt för mig och ville
helst också se hur de skulle reagera på mig. Valt att undersöka 2 lektioner.
Hypotes
Som sagt så har jag aldrig gjort det här förut men
jag har också reagerat på ett sätt men inte gjort något åt det heller. De
elever som kommer att reagera på det här sättet är en del elever som kämpar och
siktar mot högre mål och kan därför bli lite irriterade när sådana saker sker.
Anledningen till att jag tror de här eleverna reagerar sådär är för att de är
elever som verkligen tar skolan seriöst och fokuserar på läraren och kräver
arbetsro. Men när man inte får det tappar man bort sig själv och man kan bli
riktig arg. Jag har valt att göra min observation under två lektioner som jag
vet är skakiga när vi kommer till lektionerna.
Under
Svenska 2
Eleverna: 1, 2, 3,4,5, och 6
De
som reagera men gjorde inget
|
De
som reagerade och gjorde något
|
De
som inte brydde sig
|
Elev:
1,2 och 5
|
Elev:
6
|
Elev:
3 och 4
|
Under
Juridik lektionen:
Elev:
6,4
|
Elev:
4,3
|
Elev:
1,2,5
|
Analys:
När jag pratade om eleverna att jag skulle göra det
här blev det fundersamt om varför just jag ska göra det. Jag gjorde det här
under en måndag då vi både har svenska 2 och juridik tycker det är en bra
kombination. När man kommer tillbaka från helgen så kan det vara ganska
irriterande att komma till skolan då inte många gillar det heller. Jag tycker
att resultaten visade bara att de elever som inte brydde sig var ganska trötta
och orkade inte med skolan, resterande ville bara att det här skulle ta slut så
att man kunde åka hem. Jag pratade med en elev och det var elev 6 som under
Svenska 2 lektionen som gjorde något åt det och personen sa att det är viktig
med att vi får in informationen och inte att det kommer in i örat sedan ut lika
snabbt. Vi går i gymnasium vi ska kunna hantera oss själva nu.
Eleverna var glada med observationen och tycker att
det var en bra experiment och hoppas på fler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar