Summa sidvisningar

onsdag 23 november 2016

Arbetsuppgift kapitel 1-3, Jennie, Johanna


Jennie Davén
Kapitel 3, Sid 92 och 93
  1. Vad tänker du på när du hör ordet kultur?
När jag hör ordet kultur så tänker jag på oftast på konst och traditioner. Men kultur är mycket mer än så, kultur är något som människor ägnar sig åt för att man tycker om det. Kultur är ett sätt för oss människor att visa vilka vi är.

  1. Hur ser skillnaden mellan finkultur och populärkultur? Vad gillar du för kultur`Är det fin eller populär kultur?
Populärkultur är en form av kultur som riktar sig till allmänheten. Det som kännetäcknar populärkulturen är att den inte är så komplicerad. Den följer tillexempel allt som är inne i dagens samhälle och allt som är populärt. Finkultur är en kultur som är mer bildande och lite mer “finare” än vad populärkulturen är. Den kulturen jag gillar mest är populärkulturen, jag är en sån person som följer modet och lyssnar på tex Justin Bieber och då tycker jag att populärkulturen passar mig väldigt bra.

  1. Om du tänker kultur som levnadssätt, normer etc. Vilka kulturer är du en del av? Tänk exempelvis på begrepp som punk,emo eller svensk.
Jag lever i en svensk kultur, då mina föräldrar är svenskar så har jag vuxit upp i en svensk kultur. Sedan tar jag även del av populärkulturen som jag nämnde tidigare.

  1. Vad utmärker och vad är skillnaden mellan dessa kulturer?
Det skulle väll vara då att folk lever på olika sätt tillexempel att man växer upp i olika kulturer.

  1. Vilka normer finns det i dessa kulturer och de sociala sammanhang du är en del av?
Normer är ett annat ord för “oskrivna regler” och med det menar man att det är regler och förväntningar på människors beteende. Normer gäller inom en mindre social gemenskap eller samhället i helhet. Det finns många olika normer tillexempel som att man inte ska tränga sig i kön, ta av sig skorna när man kommer hem till någon eller ge en äldre person sin plats på bussen, hur man ska bete sig, vad som är rätt och fel etc och det är de “oskrina” normerna. Sedan finns det även normer som är ned skrivna dvs lagar.

I min familj så har vi våra egna normer så som andra familjer säkert också har. Bland annat så har mina föräldrar uppfostrat mig till att alltid vara tacksam, det är en norm att alltid tacka för maten eller om jag får skjuts av någon.


  1. Vilket är individens ansvar och vilket är samhällets när en person begår en kriminell handling?
Robert K. Merton hade en teori, med den menade han när det kom till brottslighet så låg inte ansvaret hos individen utan hos samhället. Samhället producerar brottslingar beroende på hur pass integrerat samhället är.

  1. Hur tycker du att vi ska hantera kriminella personer i vårt samhälle?
Om den kriminella personen har gjort något brottsligt så tycker jag absolut att den ska straffas. Om det visar sig att den kriminella personen på något sätt är sjuk dvs psykiskt sjuk så anser jag att den personen ska få vård och hjälp med att följa de normer som samhället satt upp. Vissa människor kan rehabiliteras från deras kriminalitet, men vad gör vi med de människor som inte kan bli rehabiliterade är min fråga?

  1. Anser du att det är rätt eller fel med dödsstraff? Vilka är dina argument för eller emot?
Det är en fråga som jag både tar ställning för och emot. Enligt mig, någon som är pedofil, har våldtagit eller dödat någon, har sagt upp sin rättighet till att leva. Är man kapabel till att göra något sånt så är jag för dödsstraff. Men samtidigt, är det inte en hårdare straff att gärningsmannen får tex livstidsfängelse istället för att avrättas? För dödsstraff tycker jag är på något sätt en utväg för gärningsmannen. I vissa fall så tycker jag att det är öga för öga tand för tand, men det är svårt att ta ställning när det kommer till dödsstraff.

  1. Fundera på vilka gruppsammanhang du ingår i. Vilka ingrupper tillhör du och vilka är motsvarande utgrupper?
Mina grupper jag har är min familj, mina vänner och mina bästavänner och mina klasskompisar. De motsvarade utgrupperna skulle jag säga är mina ovänner och främlingar.

  1. Finns de några fördommar om människorna i utgrupperna?
Ja det är klart, utgrupper är motsatsen till ingrupper. I utgruppen tillhör inte jag, där är det otryggt och jag har ingen vilja att samarbeta med folket i utgruppen. Mina “ovänner” är i utgruppen för en anledning och det är för att jag varken gillar dem eller känner mig trygg med dem.

  1. Skriv ner och berätta om när du eller någon i din närhet någon gång  brutit mot en norm. Vad hände? Hur kändes det? Vilka sanktioner mötte den normbrytande handlingen?

En gång när det var rusningstrafik mitt i Stockholms central, så stannade jag och mina vänner upp mitt i rusningstrafiken vilket resulterade i att många blev irriterade och gav oss ilskna blickar samt suckade. Jag vet själv hur man reagerar på när folk stannar upp mitt i tillexempel skol korridoren och hur irriterad man blir.

  1. Beskriv med värdeord de grupper du tillhör(ingrupper) Gör sedan samma sak med dina motsvarande grupper.
Ingrupper är människor som jag känner mig trygg med tex som mina vänner och min familj. Utgruppen är människor som jag inte känner mig trygg med tex som mina ovänner.



Johanna Assmar    
Kapitel 1 FRÅGOR :  

  1. Kartlägg dig själv och förklara vad som har format dig till den du är:   

Att sätta fingret på det exakta anledningen till vad som har format mig till den jag är just nu, är svårt. Men det som har påverkat det sätter jag tänker och hjälpt mig att sätta en viss gräns på allt är min familj och sättet jag har blivit uppfostrad. Min familj har många regler och discipliner så det är också just det som har påverkat mig till att bli starkare och mer självständig, att det har gjort mig så oberoende av människor. Med tiden så har jag utvecklat som människa och blivit mer öppensinnad än vad jag var då. Mina vänner, min omgivning och även media har gjort så att jag ser saker och ting ur ett annat perspektiv. Jag började tänka på en helt ny nivå och det fick mig att dömma mindre. Som människa har jag alltid varit glad, engagerad i allt jag gör och inte tog saker och ting så seriöst som jag gör nu. Ju äldre man blir så har man fler ansvar och problem än vad man hade när man var yngre. Så det har gjort mig att vara mer allvarlig och måste prioritera massa saker så man hinner med allt. Det gör så att man inte har längre så mycket fritid mer. Som sagt att sätta fingret på det som har format mig till den jag är men jag tycker att allt i livet har sin roll som påverkat mig i olika former och som man sen lär sig av och utvecklas mer som en människa.

2. Diskutera vilka typer av självmord som kan tänkas finnas i vårt samhälle.
Det finns olika typer av självmord, menade Durkheim. Alla slags typer av självmord kan inte sättas på samma sida. Alla är olika och kan inte förklaras på samma sätt. Två motsatta sjävmordstyper är egoistiskt och altruistiskt självmordet. Alltså till vardags är egoistiskt synonymt som är de motsatta till altruistiskt som antingen kan ses som en social plikt eller att man offrar sig för att göra gruppen en tjänst.. I vårt moderna samhälle kan man se det altruistiska självmords typen inom krigsmakten, där integrationen är hög. Durkheim menar att när en människa står långt utanför samhället så ökar risken för egoistiska självmord. Det altruistiskt självmordet är ett tecken för starkt kollektiv vilket för att samhällets värderingar står över individen och handlingen blir en uppoffring för något värre.  Ett exempel är islamiska självmordsbombare. En annan form av självmord är det anomiska vilket uppstår då ett samhälle hamnar i obalans och regler och lagar förändras. Det kan röra sig om en ekonomisk kris eller om personliga bekymmer som skilsmässa. Genom att använda dessa slutsatser och lagar som Durkheim tyckte skulle kunskapen användas till att skapa balans i samhället.

3. Hur skulle man kunna sociologiskt förklara varför det är äldre män som är den grupp i dagens samhälle som begår flest självmord? Varför är det unga som begår minst antal självmord?

Hög utbildning visade att individen frigjort sig från den övriga gruppen med lågutbildade och blev på så sätt en mindre integrerad individ. Det handlade alltså om hur pass integrerad människan var. På så sätt visade också Durkheim hur gifta människor var mer integrerad och de utan barn var mindre integrerad än dem med barn. Dessa sociala fakta påverkade individens integration i samhälle och därmed dess tendens att begå självmord. I Sverige begår mellan 1400 - 1500 självmord varje år. Självmord är vanligast bland äldre män, 65 och uppåt. Orsakerna till dessa självmord är ofta depression eller kroppsliga sjukdomar.    

4. Vilka tecken på anomi kan du finna  i vårt samhälle?  

Anomi betecknar alltså både ett samhällstillstånd och ett individ tillstånd.
Våra liv är inte längre styrda av en fast uppsättning bokstavliga eller symboliska förbud. Individen tillåter sig större och större frihet att optimera den egna lyckan och i första hand godkänna de sociala regler som gynnar oss själva. Normer kan vara repressiva (du måste lyda) eller liberala (de finns, men du kan förhålla dig fritt) men tycks förhandlingsbara i relation till intressen. Alla favoriserar det personliga valet och kopplar det till attraktiva värden som identitet, autenticitet och självständighet. Men samtidigt är individen själv ansvarig för att finna och genomföra de livsprojekt som ger oss  tillträde till samhällets kulturella, sociala och ekonomiska resurser.

5. Vad blir kvar av mänsklig kvar av mänsklig kreativitet och frihet om vi i stor utsträckning är en produkt av vår samtid eller samhällsstrukturer?  
Även om vi har en viss samhällsstrukturer så har vi en del frihet såsom att säga hur vi känner och tycker tex som att kunna gå ut och protestera eller även när vi röstar så är det en del av vår frihet att välja vilken person som passar bäst för oss. Att vår land är en demokrati och låter oss att ha på oss vad vi vill och tro på vad vi vill är en viss frihet för oss även om vi har en del strukturer så stryper inte staten oss utan släpper oss fri och låter oss göra det vi vill så länge vi inte bryter lagen. Och det är ju det som är en del samhällsstrukturen. Att vissa lag inte låter människa vara fri men om människan var lika fri som en fågel skulle då Sverige bli ett land som är så bra som den är just nu? Att ha gränser och strukturer kan vara bra men bara så att det ej blir för mycket såsom att det inte ska vara för mycket frihet heller. Allt ska vara balanserad.  

6. Vilka exempel kan du hitta på olika typer av handlingar i vårt samhälle?   

Weber introducerade en förståelseinriktad sociologi som gjorde skillnad på natur och kultur. I studiet av samhället och människan var målet att dessa skulle förstås, eftersom de, menade Weber, inte kan studeras objektiv.. För att nämna och studera verkligheten skapade Weber så kallade idealtyper, (socialt handlande). Att liksom allt som händer är pågrund av ens idealtyper som gör så att vi kan förstå världen. Några exempel är : traditioner ens vanor och seder. Affektuella, ens känslobaserade handlingar och ens värderingar.





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar